Inauguració de l’exposició fotogràfica Famílies Trans. Construccions identitàries

El Club Natació Terrassa acull des d’ahir i fins al diumenge 25 d’octubre l’exposició fotogràfica Famílies Trans. Construccions identitàries, obra de l’artista Mar C. Llop. La mostra, organitzada per l’Associació LGTB Terrassa amb la col·laboració de l’Ajuntament de Terrassa, va ser inaugurada ahir en un acte que va comptar amb la presència del president del club Jordi Martín, la regidora de Presidència i LGTBI+ de l’Ajuntament de Terrassa Jennifer Ramírez, el president de l’Associació LGTB Terrassa Àlex Bixquert i la mateixa autora. Les imatges es poden veure en tres zones de club, el Saló Social, el passadís de vestidors masculins i el passadís de vestidors femenins.

Satisfacció

En el torn de parlaments, el màxim responsable del CN Terrassa va expressar la “satisfacció” de l’entitat per poder ser la seu de l’exposició. “Demostrem, novament, que som capaços de relacionar-nos amb associacions i entitats de diversos àmbits per tal de tirar endavant projectes comuns, en aquest cas, apropar-nos a la realitat social de les diversitats de gènere i, específicament, a les famílies trans”, va explicar Martín. El president va aprofitar per convidar els socis a veure les fotografies. “L’experiència serà, de ben segur, una bona manera de descobrir una realitat que, sovint, és encara massa invisible”.

Una realitat sense exemples ni referents

Per la seva banda, l’autora Mar C. Llop va manifestar el seu interès per “abordar la realitat dels infants trans, de la qual no tenim exemples ni referents”. L’artista va assegurar que és molt important “visibilitzar-la, ja que la majoria de les parelles són heterosexuals i veuen com els sorgeix un nou ésser que els canvia la manera de viure. Cal posar en valor que existeixen moltes maneres de viure, totes elles vàlides”. Llop va recordar que, en una societat “binària, d’homes i dones”, tot allò que se surt “està invisibilitzat i, fins i tot, castigat en molts països”.

Sensibilització

Així mateix, el president de l’Associació LGTB Terrassa Àlex Bixquert va assenyalar que resultava “especialment simbòlic” que l’exposició tingués com a seu el CN Terrassa. “Els clubs esportius, o la pràctica de la natació, on hem de mostrar els nostres cossos, són espais que ens costa conquerir”. Bixquert va remarcar la importància de mostrar la realitat de les famílies trans i de les infàncies trans, “sovint qüestionades per discursos d’odi”, i va afegir que l’exposició pot ser útil per “sensibilitzar les escoles i la societat en general per prevenir situacions d’assetjament o de violència fruit del desconeixement”. El president de l’Associació LGTB Terrassa va incidir en que cal “mostrar al món que existeixen diferents recorreguts vitals per a les persones”. La mostra, a més, “pot servir d’exemple per a altres famílies que travessin el mateix procés i perquè vegin que l’infant necessita el suport familiar per no sentir-se desprotegit”.

Una qüestió de ciutat

Finalment, la regidora de Presidència i LGTBI+ de l’Ajuntament de Terrassa Jennifer Ramírez va mostrar-se molt satisfeta per acollir l’exposició. “Terrassa treballa perquè totes les maneres de ser i de sentir hi tinguin cabuda”, va afirmar. Ramírez va recalcar que la mostra “dona valor a totes les maneres de sentir la identitat de gènere i eixampla els imaginaris possibles”. La regidora va emfasitzar que el fet que la mostra s’exposi al CN Terrassa, el club amb més massa social, contribueix a fer que la “diversitat afectivosexual i la identitat de gènere siguin una qüestió de ciutat, no només del col·lectiu LGTBI+”.

L’exposició de Famílies Trans. Construccions identitàries és una acció emmarcada en la commemoració del Dia Internacional de l’Acció per la Despatologització Trans. Famílies Trans és un retrat de les experiències que viuen les persones de famílies on hi conviu una personeta socialitzada en el gènere sentit, aquell que difereix de l’assignat al néixer. Un retrat polititzat dels dubtes, les pors i també les alegries en un intent d’aclarir conceptes des de dintre la comunitat trans, com ho és l’autora, compartir experiències i deixar preguntes a l’aire de qüestions que no compten amb referents.

Mar C. Llop és una fotògrafa freelance i activista de l’associació de persones trans*Generem! Formada en fotografia a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya i realització de vídeo al Centre de la Imatge, Mar C. Llop munta el seu primer estudi l’any 1996. Des de llavors treballa en el món editorial i publicitari, i s’especialitza en interiorisme, arquitectura, moda i retrat.